CLAUSS v nabídce FullFrame Shopu

piXposer_useNěmecká firma CLAUSS je považovaná za absolutní špičku v oblasti robotické panoramatické fotografie, exteriérových laserových 3D skenerů pro fotogrammetrii, otočných stolů pro vytváření object movie (zákazník si může prohlížet výrobek ze všech stran) a dalších speciálních průmyslových technologií. Po jednáních, která probíhala na podzim 2014, se FullFrame Shop resp. 20-20 Vision Graphics s.r.o. stal distributorem výrobků CLAUSS z oblasti fotografického a studiového vybavení.

piXpert_useFirmu CLAUSS založil Ing. Ultrich Clauss v polovině devadesátých let a již v závěru tisíciletí přišel s funkčním systémem lineárního skeneru pro panoramatickou fotografii ve vysokém rozlišení. První otočné stoly pro objektová videa (viz video na odkazu) vyráběl již v roce 2002 a v roce 2003 přišel na trh s funkční robotickou hlavou pro panoramatickou fotografii v koncepci, jakou známe dnes – tedy namísto s lineárním skenerem byla uprostřed gimballové konstrukce zavěšená klasická zrcadlovka. Pojmenovali jí RODEON. Namísto lineárního skenování se pořizovala segmentová fotografie, která se skládala do výsledného panorama – stejně jako dnes. Dávno předtím, než se na trhu objevily podobné robotické hlavy, vyráběla firma Clauss řešení pro profesionální panoramatické snímkování s dálkovým ovládáním (možnost provozu hlavy např. na 10m sloupu), korekcí nodálního bodu a integrovaným procesorem pro řízení snímkování. V průběhu let následovala řada vývojových typů – Rodeon Pro, modulární systém (ST, HD, GT..), assisi3Mimochodem, první gigapixelovou panoramatickou fotografii pořídil ital Mauro Gavinelli v roce 2007, kdy použil upravenou konstrukci Rodeon Modular pro nasnímkování slavného díla Leonarda da Vinci – Poslední večeře. Jde o fresku o rozměrech téměř 5 x 8m a Mauro Gavinelli jí nasnímkoval do výsledné složeniny s rozlišením 16.1Gpixel. Zdrojový materiál měl 20.5Gpixel. Hlavy RODEON řady VR/HD se staly celosvětově nejdokonalejším zařízením, které se dalo komerčně pořídit na snímkování ve vysokém rozlišení resp. v maximálním přiblížení. Jejich kvalit a neuvěřitelné přesnosti si pochopitelně všimly i filmové společnosti, které využívaly a využívají tyto robotické hlavy pro vytváření realistických modelů skutečných míst (obvykle ulic měst) pro akční, katastrofické a sci-fi snímky. Jedním z příkladů použití robotické hlavy v tomto oboru je známá ILM (Industrial Light and Magic), která vytvořila pro film Avengers digitální model několika ulic v imagesO9T4R3AJNewYorku s využitím 250 tisíc fotografií ve vysokém rozlišení. V principu tým ILM nasnímkoval reálné ulice v nejvyšším možném detailu, který bylo možné pořídit a právě pro to snímkování, využíval hlavu RODEON. Snímali po přibližně 30m od úrovně ulice až do výšky 40m a pak samostatně i střechy a vše v HDR a v různých osvětleních (ráno, večer…). Složené záběry pak namapovali na 3D objekty budov a měli tak k dispozici kompletní digitální model ulic v kvalitě detailů, které by vytvořit digitálně stálo mnohonásobně delší dobu a více peněz. Použití takového modelu do filmu, kde vybuchují auta, boří se domy a v ulicích létají kosmické lodi, je už relativně snadné a dají se využít celkem běžné postupy klíčování studiových záběrů s 3D animacemi atd. Pokud vás takové věci zajímají, na tomto odkazu najdete krátké video, kde je postup práce ILM na filmu pěkně dokumentován. Využití panoramatické fotografie najdete přibližně v čase 01:15s.

Pochopitelně těžiště využití hlav RODEON je v oblasti klasické panoramatické fotografie. Nejvyšší řadu, která se dnes jmenuje piXposer, používají profesionálové a projektové týmy, které pořizují extrémní (rekordní) multi-gigapixelové panoramatické záběry především uměleckých děl (hlava se využívá např. pro snímkování v Google Art Projectu). Její podstatně skladnější a nepatrně méně přesná verze se jmenuje piXpert a tato hlava byla využitá prakticky u všech rekordních gigapixelových panorama projektů – včetně dsc_0294320 Gigapixel panorama Londýna, druhého největšího panorama na světě (Tokio) a celé řady dalších multi-gigapixelových prací. Obě tyto hlavy využívají převodový modul s magnetickou brzdou a bezdrátové (WLAN) spojení s ovládacím počítačem nebo tabletem s možností bezdrátově odesílaného a skládaného náhledu výsledného panorama pro kontrolu konzistence obrazové sekvence. Letos představený radikálně levnější a lehčí model piXplorer je určený nejen pro profesionály ale také amatéry, kteří chtějí vyšší kvalitu a výkon, než jim mohou nabídnout prakticky všechny ostatní hlavy na současném světovém trhu. RODEON je totiž jediná řada robotických hlav, která je postavena na celokovové ultrapřesné pohonné jednotce v celokovovém těle. Nejmenší model sice není vybavený magnetickou brzdou (protože se nepředpokládá využití např. extrémně těžkých objektivů s 500mm ohniskem) ale jeho dvojice pohonných modulů s přesností 24 tisíc kroků je stále o řád lepší, než cokoliv jiného na světě. Nejlepší z řady ale nevyužívá ovládání z připojeného počítače nebo tabletu ale má vestavěné ovládání pomocí řídícího displeje.

Photo_per_video_techPro zájemce o panoramatickou fotografii v jiné úrovni, než nabízí běžné amatérské robotické hlavy nebo dokonce upravené dětské hračky (např. celoplastový pohon hvězdářských dalekohledů), neexistuje jiná cesta než CLAUSS. A v našem případě je výhodou, že výrobce sídlí doslova „za humny“.

FullFrame Shop nabídne do konce roku 2014 kompletní foto produkci CLAUSS na svém e-shopu, showroom bude vybavený demo technikou a vyškolený personál bude připravený poradit zájemcům s výběrem, dodat jakoukoliv techniku a provádět běžný servis.

Aktuálně nabízené (zařazené) výrobky CLAUSS najdete na tomto odkazu.

Letní akce FullFrameShop.cz 2014

Letní akce FullFrameShop.cz :

– První čtyři zákazníci, kteří objednají Gigapan EpicPro budou mít robotickou gigapixelovou panoramatickou hlavu osazenou upínací destičkou ArcaSwiss zdarma (hodnota 3300Kč) plus v ceně získají robustní hliníkový stativ. Do poznámky k objednání je potřeba vyplnit kód FBFANL1.
– První zákazník, který od dnešního dne objedná robotickou panoramatickou hlavu Gigapan Epic100 získá zdarma luxusní polstrovanou fototašku Gigapan v hodnotě 2500Kč, která přesně pasuje k této hlavě.
– A všichni zákazníci, kteří objednají jakoukoliv hlavu Epic, Epic100 nebo EpicPro získají jako dárek originál lexanovou láhev na pití Saryline (vyrobeno v USA) s logem GigaPan.

Dále upozorňujeme že v létě budeme mít možnost prodat naše demo vybavení, kterému skončila ochranná lhůta za režijní ceny!
K dispozici bude:
– ruční kamerový stabilizátor Autocue Glide
– kamerové/režisérské monitory Ruige 480TLD a 700HD
– střední a velký kamerový video stativ
– bezdrátový řídící systém pro časosběrné snímání v sedmi osách DitoGear Evolution (od 15. 7. 2014)
– precizní časosběrný/realtime/amimační motorový slider 1.5m DitoGear OmniSlider s kompletním příslušenstvím vč. leteckého boxu
– motorové ostření/zoom DitoGear OmniFocus s komfortním ručním ovladačem i programovatelným řízením
– 3D motorová hlava DitoGear OmniHead s kompletním příslušenstvím vč. leteckého boxu (od 15. 7. 2014)

V případě zájmu o ex-demo vybavení – napište sem, do zprávy nebo mailem na: tomas.kocanda@2020.cz pro ceny a detaily nebo volejte a pište SMS na: 602 349970

Zajímavý projekt – gigapixel panorama po 100 letech

Scott Barrie nasnímal gigapixel panorama niagarských vodopádů přesně po sto letech

 

16. května 2003 našli dva pracovníci při opravě jedné kanadské správní budovy pod podlahou dva panoramatické snímky niagarských vodopádů. Fotografie byly asi 70cm vysoké a dlouhé přes pět metrů. Byly datované v listopadu 1912 a červnu 1913. Tyto snímky jsou dodnes považované za největší záběry zvětšené pomocí jedné expozice na světě. Fotografoval a zvětšoval je William Thomson Freeland, který měl ateliér v Torontu a zabýval se velkoformátovou panoramatickou fotografií – pochopitelně klasickými fotografickými postupy v té době. Zemřel v roce 1945 ve věku 75 let.

Letos se fotograf Scott Barrie rozhodl nasnímat gigapixelové panoramatické záběry, které budou ze stejných míst, jako ty dva snímky z počátku minulého století a tím oslavit jejich stoleté výročí. Scott se rozhodl použít technologii americké firmy Gigapan pro nasnímání svého projektu. Používal lehčí robotické hlavy z produkce tohoto výrobce a rozhodl se pořídit i nejvyšší model EpicPro, který by byl vhodný pro tento projekt. Podle jeho vlastních slov Gigapan naprosto odstraňuje práci odhadem během snímkování panoramatických záběrů. Snadnost nastavení a přesnost snímání byly klíčové výhody při této práci a pochopitelně i opakovatelnost. Scott se do hlavy EpicPro dosloval zamiloval a je nadšený zejména úrovní detailů, které mu tento výrobek umožnil nasnímat.

Záběry po sto letech jsou nejen zajímavé z kulturního hlediska ale také pro pozdější ekologické rozbory. Během sto let mezi snímáním původních fotografií a nových záběrů, proběhlo mnoho změn a ty je možné detailně prozkoumat na prezentacích jak stoletých, tak letošních záběrů. Jsou vidět změny v krajině a vliv člověka. Na světě je řada fotografů, kteří se nezabývají ničím jiným, než snímkováním určitých částí krajiny v extrémně vysokém rozlišení, což Gigapan technologie snadno umožňuje a tyto záběry je možné použít pro různé studie vlivu člověka na krajinu a sledování změn v maximálním detailu i v celku. Interakce prohlídek usnadňuje práce s gigapixelovými obrazy všem zájemcům.

Protože záběry z let 1912-13 byly v té době špičkové a neporovnatelné s čímkoliv co bylo kdy nazvětšováno z jedné desky, současné záběry také reprezentují to nejlepší, co se dá dnes pořídit fotografickou technikou. Na záběrech jsou třeba krásně vidět masivní sesuvy skalních desek z let 1931 a 1954 nebo vliv sanačních prací z roku 1969 po vytvoření přehrady, která změnila tok řeky po 12 tisících letech a opětovném obnovení koryta v listopadu 1969, kdy se zjistilo, že sanace v plném rozsahu je nereálná.

 

 

Scottova práce zaznamenala obrovský ohlas – mimo jiné z výboru na ochranu niagarských vodopádů a správy historických památek Ontaria. Lidé z těchto organizací mají radost ze skvělých detailů, které nové záběry přináší a také přenost ve srovnání s originály, které v současné době prochází restauračním procesem. Scott by nicméně velmi rád viděl své záběry vytištěné v plném rozlišení ve velikosti odpovídající pětimetrovým černobílým originálním zvětšeninám a rozhodl se z vlastních prostředků vytisknout prezentační třímetrové digitální tisky ve vysokém rozlišení, které věnuje zmíněnému výboru na ochranu niagarských vodopádů, kde by byly prezentované vedle reprodukcí freelandových snímků a volně přístupné návštěvníkům niagarských vodopádů.

Náhledové obrázky panoramatických záběrů jsou odkazy na gigapixelové prezentace. Pokud vám nejdou otevřít z důvodu omezení otevírání nových oken, tady jsou příslušné linky:

http://gigapan.com/gigapans/133260
http://gigapan.com/gigapans/133259
http://gigapan.com/gigapans/132824
http://gigapan.com/gigapans/132825

Odkaz na informace o hlavě Gigapan EpicPro najdete zde:
http://www.fullframeshop.cz/shop/gigapan-systems/153-gigapan-epic-pro.html

 

 

 

 

 

 

 

Akční nabídky – podzim 2012

Aktuální probíhající akce – říjen 2012:

– ke všem objednávkám GigaPan EpicPro v říjnu 2012 je možné získat druhý akumulátor nebo posuvnou destičku Arca Swiss za korunu. Akce platí do vyprodání skladových zásob.
– ke sliderům Dynamic Perception možnost zakoupit univerzální nožičky a spínače DP(ekvivalent sady Ultimate na webu výrobce) za režijní cenu.
– sleva 15% na všechny skladové kamerové a režisérské monitory RUIGE 4,8″ – 7″ do vyprodání zásob!
– sleva 20% na předváděcí kusy EVF hledáčků Cineroid (2ks) v naprosto perfektním stavu s řadou příplatkových doplňků v ceně.

Informujte se na aktuální akční nabídku na telefonu 602 349970

Ve fotogalerii na naší FB stránce jsou přidané záběry z natáčení našeho zákazníka, který pracoval s DitoGear OmniSlider 2m + OmniHead na Šumavě pro natáčení reklamního spotu.
https://www.facebook.com/fullframeshop

Recenze Gigapan EpicPro v časopisu Digitální Foto

V srpnovém vydání časopisu Digitální Foto vyšla na dvoustraně 94-95 obsáhlá recenze robotické hlavy Gigapan EpicPro. Hlavu testoval šéfredaktor časopisu spolu se standardně dodávaný programovým vybavením Gigapan Stitch a hlava získala vynikající hodnocení (maximum za funkce, výsledky i poměr cena/výkon, **** za ovládání). Toto číslo je právě v prodeji, takže pokud si chcete přečíst, co o hlavě EpicPro napsali, seženete ho v každé trafice.

Kolor uvádí nový plugin Neutralhazer®

Francouzská firma KOLOR, která je jedním z předních světových vývojářů software pro zpracování gigapixelové fotografie a virtuálních prohlídek, přichází na trh s novým pluginem, který zpříjemní život prakticky všem fotografům – amatérům i profesionálům, kteří pracují mimo ateliér. Photoshopový zásuvný modul Neutralhazer® nabízí totiž geniálně snadné odstranění atmosférického oparu ze snímků díky algoritmu, který identifikuje na každém pixelu objem (nebo lépe intenzitu) vzduchové vrstvy a dokáže spočítat masku odpovídající intenzitě atmosférického oparu ve snímku a separovat popředí a pozadí s možností ručního nastavení poměru. Masku je možné zobrazit jako obraz v odstínech šedé a přesně nastavit potenciometry poměr v různých částech obrazu a odstranit opar snižující gradaci nezávisle pro popředí i pozadí. Masku je možné také exportovat do prostředí Photoshopu pro další využití. Software je možné využívat s Photoshopem verze CS3 a vyšší nebo Photoshop Elements 8 a vyšším. Software s cenou přibližně 1000Kč bez DPH je neuvěřitelně snadný na ovládání a jeho výsledky jsou vynikající. Dokáže skvěle zvýšit tonální i barevný kontrast obrazu bez negativního vlivu na kresbu ve stínech nebo světlech a exportovanou masku oparu je možné využít pro různé další efekty. K dispozici je verze pro PC i Mac ve 32 i 64bitové verzi. Pochopitelně tento modul byl prioritně vyvinutý pro fotografy gigapixel panoramat, kteří zápasí s vlivem atmosférického oparu více než kdo jiný – zejména při použití 200mm a delších ohnisek je vliv atmosféry na kvalitu obrazu a rozlišení detailů finálního panoramatického obrazu zásadní. Všichni majitelé Autopano Pro by měli o pořízení Neutralhazeru přemýšlet, protože Neutralhazer dokáže dostat kvalitu výsledné produkce na vyšší úroveň.

Software je ke stažení v demo verzi na tomto odkazu (a můžete si také stáhnout sadu obrázků na testování funkcí). V našem webshopu je již Neutralhazer zařazený v kategorii software na tomto odkazu.

Akční nabídka Gigapan EpicPro v dubnu 2012

Jarní akční nabídka FullFrame Shopu na robotické gigapixel hlavy Gigapan EpicPro. Při nákupu hlavy Gigapan EpicPro v dubnu 2012 od FullFrameShop.cz získáte zdarma kovový (hliníkový) trojdílný stativ v hodnotě 1250Kč a náhradní baterii (akumulátor) EpicPro s kapacitou 4.3Ah v hodnotě 2180Kč za korunu.
Pokud chcete zakoupit hlavu EpicPro v ceně 25686Kč s dárky v hodnotě 3429Kč zdarma, stačí poslat běžnou objednávku. Až do vyprodání zásob budeme k hlavě EpicPro dodávat zdarma kovový hliníkový stativ a náhradní akumulátor za jednu korunu a to automaticky. Podmínkou je faktura vystavená v měsíci dubnu 2012.

DitoGear uvádí na trh robotickou hlavu a dálkově ovládané ostření/zoom

DitoGear™ uvádí na trh nové výrobky – robotickou hlavu OmniHead a dálkově ovládané ostření/zoom LensDrive s novým ovladačem SmoothWheel.

Jeden z nejpopulárnějších výrobců časosběrných a realtime sliderů – DitoGear™, uvádí na trh očekávanou novinku – robotickou kamerovou hlavu a řízení ostření/zoomu, které jsou určené zejména pro filmové aplikace (typicky klasické animace stop-motion) a časosběrnou fotografii. Hlava byla navržena tak, aby byla cenově dostupná a přitom konkurenceschopná i ve sprovnání s několikanásobně dražšími modely jiných výrobců. Výsledný produkt je maximálně kompaktní, nabízí špičkovou přesnost a všechny možnosti řízení, které si žádá současný trh. Důležité je, že OmniHead bude v prodeji od března 2012 (český dovozce – Full Frame Shop již má předobjednávky z loňského roku a bude mezi prvními, kdo nové výrobky dostanou).

DitoGear™ OmniHead
OmniHead je přesná a univerzálně využitelná roboticky ovládaná kamerová hlava s řízením ve dvou osách (pan & tilt) pro digitální filmové aplikace, DSLR video a oblast časosběrů. High-end výrobek je vyrobený s maximální pečlivostí a přesností. Ovládání nabízí všechny možnosti využití včetně opakovaných pohybů pro vizuální efekty, klasické animace, časosběrné snímkování, natáčení v reálném čase…

Funkčnost:
– 360° rotace v obou osách
– vysoká přesnost a stabilita (backslash free)
– vysoká rychlost otáčení
– bezhlučný pohyb
– realtime využití
– časosběrné využití a klasické stop-motion animace (s využitím slideru OmniSlider)
– funkce pro motion control využití (s využitím slideru OmniSlider)
– opakovatelnost pro využití při natáčení vizuálních efektů (VFX) s využitím OmniSlider
– kompatibilita s DragonFrame software (dostupnost během roku 2012)
– kompatibilita s řídícím software DitoGear MOCO (dostupnost během roku 2012)
– kompaktní konstrukce
– jednoduché vyvážení
– minimální počet kabelů pro ovládání
– odolnost proti stříkající vodě
– bezproblémový provoz hlavou dolů

360° ve všech osách
Díky novému designu umožňuje hlava otáčení v plném rozsahu v obou osách 360° x 360°. Konec omezením!

Vysoká přesnost
Díky dvojitým ložiskům na obou osách a použitým servomotorům s vynikající kvalitou, je DitoGear OmniHead pravděpodobně nejpřesnější robotickou hlavou na současném světovém trhu v kategorii do 10tis. USD. Konstrukce backslash-free navíc přidává perfektní opakovatelnost pro VFX využití.

Vysoká rychlost
Nové servomotory a unikátní technologie DitoGear pro jejich řízení, umožňují hlavě OmniHead pohyby v bezkonkurenčně širokém rozsahu rychlostí. Pravděpodobně nenajdete na současném trhu hlavu, která nabízí tak širokou paletu rychlostí při řešení s jedním servomotorem na osu. Rychlost je možné řídit v rozsahu od 45°/s (otočka o 360° za 8s) až po 360° za 450 dnů! S jednou hlavou můžete natáčet realtime video i náročné časosběry bez nutnosti měnit motory.

Kompaktní konstrukce
Lehká a kompaktní konstrukce bude zajímat všechny filmaře a fotografy, kteří pořizují časosběry nebo natáčí na méně přístupných místech, zejména pak v přírodě, na střechách apod. Malé rozměry umožňují přepravovat hlavu v obyčejném malém batohu.

Realtime, časosběrné a stop-motion možnosti
Můžete používat ultra-přesný joystick s 3 osami pro pohyby v reálném čase nebo využívat všechny možnosti, které nabízí motion-control ovládání pomocí OmniSlider kontroléru a letos očekávané podpoře DragonFrame a DitoGear MOCO softwarové integraci. Kreativitě se meze nekladou a s hlavou OmniHead vás nic nebude omezovat – ani v časosběrech ani při natáčení v reálném čase. Můžete nahrávat komplikované sekvence pohybů, opakovat je v reálném čase nebo zpomaleně v režimu časosběru a vytváře nejnáročnější záběry s kombinací realtime a zpomalených jízd v jedné kompozici pro strhující vizuální efekty. Díky možnostem motion-control (a řízení ze SW) je možné posunout úroveň klasických animací a mimo jiné i motion-control makrozáběrů na zcela novou úroveň.

Plná opakovatelnost pro VFX
Kvalita DitoGear OmniSlideru je uznávaná jako nejvyšší standard v oblasti vizuálních efektů u stovek zákazníků v Evropě i v zámoří. Opakovatelnost kompaktního OmniSlideru je doslova referenční a řada zákazníků používá OmniSlider pro porovnání kvality jiných jízd určených pro motion-control. Hlava OmniHead byla navržena testována tak, aby nabídla minimálně stejnou kvalitu a nebyla pro uživatele zklamáním. Všechny pohyby můžete opakovat se špičkovou přesností i pro ty nejnáročnější kompoziční vizuální efekty.

DragonFrame kompatibilita
Softwarový balík DragonFrame uvolní spolu s hlavou OmniHead neuvěřitelně tvůrčí potenciál motion control software s robotickým řízením kamery. Bude to nová úroveň práce, nová úroveň tvůrčích možností. Spolu s dalšími výrobky DitoGear to bude řešení uceleného víceosého motion control rigu od DitoGear. DragonFrame podpora bude uvolněna během roku 2012.

Jednoduché vyvážení, minimální počty kabelů a vodotěsnost.. i hlavou dolů
Díky chytrému designu hlavy je velmi snadné vyvážení hlavy na stativu i slideru i s těžšími kamerami a objektivy. Signálový i napájecí kabel byl spojen do jednoho RJ konektoru, snadnější to už být nemůže. Díky tradičnímu řešení konstrukce chráněné proti stříkající vodě (a většině povětrnostních podmínek i při využití v extrémních podmínkách v horách apod), nebudete mít problémy ani v interiéru ani v exteriéru. Tělo hlavy je vyrobeno a utěsněno tak, že počasí nebo natáčení místo vás nebude omezovat. Vodopády? V blízkosti gejzíru? Žádný problém! A pokud potřebujete pracovat se zavěšením hlavou dolů, není to žádný problém, hlava je konstrukčně řešená pro operace s převráceným zavěšením.

Specifikace:
– zátěž 6kg, maximum 10kg. Hlava je navržena pro zátěž do 6kg ale při perfektním vyvážení je možné pracovat s kamerou a objektivem o hmostnosti 10kg
– přesnost 0.0225°
– maximální rychlost otáčení 45°/s (360°/8s)
– odběr 0.4 – 1A / 12V
– rozměry 35 x 21.5 x 7.5 cm
– hmotnost 2750g
– rozsah provozních teplot -25°C / +50°C

DitoGear™ LensDrive
LensDrive je přesný a univerzálně využitelný systém motorového ovládání zaostření nebo změny ohniskové délky objektivů. Vyrobený na stejném principu jako OmniHead – špičková přesnost, kvalita a funkce pro využití ve více oblastech.

Funkce
- využití pro změnu ostření nebo zoomu
– ultimátní přesnost
– velký rozsah rychlostí
– bezhlučné řešení
– high-end odolná konstrukce
– funkce pro využití pro realtime
– časosběrné a stop-motion funkce
– funkce pro montion control využití
– plná opakovatelnost pro VFX
– kompatibilita s DragonFrame SW
– DitoGear MOCO SW kompatibilita
– minimální počet kabelů
– kompatibilita s většinou objektivových ostřicích / zoom kroužků

Specifikace
- přesnost 0.045°
– odběr 0.1 – 0.2A / 12V
– elektronická kompenzace mrtvého chodu
– standardní ozubení objektivových ostřicích kroužků M 0.8, kompatibilní prakticky se všemi výrobci na trhu
– operace v reálném čase s rychlostí 360°/1.25s až 35s
– rozměry 165 x 134 x 47mm

Možnosti ovládání
- DitoGear SmoothWheel pro natáčení v reálném čase (dostupnost během jara 2012)
– DitoGear OmniSlider Controller pro motion control operace a časosběr
– DitoGear MOCO software (dostupnost během roku 2012)
– DragonFrame SW (během roku 2012)

Možnosti napájení:
- DitoGear PowerPack 12Ah
– DitoGear Power Pack 7Ah
– 12V zdroje třetích výrobců, síťový adaptér pro studiové využití…

DitoGear SmoothWheel
SmoothWheel je pohodlný ovladač pro řízení LensDrive jednotky při natáčení v reálném čase. Řízení zaostření je naprosto stejné, jako při použití klasického mechanického bočního ostření. Možnost nastavení omezovače maximální rychlosti a automatické rozjezdy/dojezdy a plně nastavitelné rychlosti otáčení pomocí potenciometrů Speed Dampening a Max Speed. Ovladač SmoothWheel je přesný a jednoduše využitelný s naprosto triviálním nastavení rozsahu pohybů, rychlosti rozjezdu a dojezdu i maximální rychlosti změny. Identicky využitelný pro změnu ohniskové vzdálenosti u transfokátorů.

Autorizovaný dovozce DitoGear pro ČR a SR – Full Frame Shop resp. 20-20 Vision Graphics s.r.o je zařazený mezi první skupinu firem, které dostanou OmniHead a LensDrive již v průběhu března 2012.

 

 

 

 

 

 

Článek o gigapixel panoramatické fotografii v Outdoor Photographer

V prosincovém vydání oblíbeného amerického měsíčníku Outdoor Photographer, vyšel šestistránkový článek o gigapixel panoramatické fotografii – zejména s využitím robotických hlav Gigapan EpicPro a software Gigapan Stitch. Kromě toho se autor článku vrací k původnímu materiálu z listopadu 2009, kdy byla zveřejněna první informace o pokusech o využití robotické hlavy Gigapan řady Epic a nový článek je spíš update původní verze. Nicméně jde o poměrně hodně podrobný návod popisující možnosti gigapixel snímání nejen v oblasti panoramatické fotografie ale také v makrofotografii, což je popsáno na příkladu markofotografie G. D Leppa s neomezenou hloubkou ostrosti. Právě tahle oblast je pro řadu uživatelů nová a neprozkoumaná a nabízí neuvěřitelné tvůrčí možnosti. V některých případech se „honíme“ za co nejmenší hloubkou ostrosti, kupujeme si extra světelné objektivy s krásným bookehem abychom získali nerušící rozostřené pozadí za objektem, který je dokonale ostrý. Ovšem v makrofotografii je problém udělat záběr, na kterém bude silně zvětšený předmět (např. květ) s prokreslením odpředu dozadu v hloubce několika centimetrů. U makrozáběrů se hloubka ostrosti pohybuje v řádu milimetrů a prokreslit několikacentimetrový objekt by znamenalo zaclonění v řádu, který současné objektivy nenabízí. Pomocí robotické hlavy je možné poměrně snadno vytvářet úžasné makrozáběry neživých předmětů (živé objekty by asi nevydržely na místě bez pohnutí potřebnou dobu) s prakticky neomezenou hloubkou ostrosti. Robotická hlava vytváří sérii záběrů (např.9) několikrát po sobě (např. 3x) s rozdílným nastavením ostřicího bodu a pomocí specializovaného software, který víceméně vytvoří 3D reprezentaci subjektu a pozadí a umožní relativně plynule manipulovat se zobrazením hloubky ostrosti podle přání tvůrce. Potřebný software již máme v naší nabídce od začátku roku, zkoušíme ho od podzimu 2011 a bude zařazen oficiálně během února (dolaďujeme obchodní podmínky s výrobcem). Článek máme k dispozici u nás v prodejně, z pochopitelných důvodů ho nemůžeme vypublikovat oskenovaný ale Gigapan přislíbil možnost získání oficiálního PDF (zaplaceného) pro reprinty a publicitu.
Mimochodem, tištěný Outdoor Photographer za 55 dolarů vč. poštovného do ČR na dva roky nevychází vůbec špatně (48Kč/číslo) a k dispozici je i elektronická verze za 9.54USD/rok.
Více fotografií (oficiálních) z článku najdete v galerii na naší FB stránce: FB stránka

Gigapan EPIC v prodeji u našeho dealera – FotoŠkoda Praha

Známý pražský obchod FotoŠkoda zařadil do své nabídky robotické kamerové hlavy Gigapan Epic z naší distribuce. V tomto okamžiku mají k dispozici hlavu Epic 100, která je nejprodávanějším typem pro cestovatele (využívaná v drtivé většině případů s moderními kompakty, hledáčkovými přístroji nebo bezzrcadlovkami typu Panasonic GF-x apod.). V případě zájmu pochopitelně zařadí i high-end hlavu EpicPro.
Pokud budete v prodejně FotoŠkoda a chcete si nechat hlavu Epic předvést, stačí v libovolném oddělení požádat aby zavolali pana J. Šimka, který vám poskytne všechny potřebné informace a hlavu má k dispozici v jejich oddělení. Předpokládáme, že bude časem i vystavená ve vitríně v prodejně.
http://www.fotoskoda.cz/eobchod/p1034882-cz-gigapan-epic-100

Nové filtry Light Craft Workshop – Fader ND Digi Pro HD

Light Craft Workshop (L.C.W.) přichází na trh s novou řadou profesionálních filtrů řady Fader ND – tedy ND filtrů s proměnnou hodnotou denzity, tentokrát v kruhovém provedení. Pokud fotíte nebo natáčíte za slunečného počasí (nebo s jasným osvětlením ve studiu) a chcete dosáhnout malé hloubky ostrosti (typické pro filmový obraz), kde je popředí oddělené od pozadí výrazným rozostřením. Vizuální kvalita rozostření, tzv. bokeh, je daná parametry použité techniky – zejména konstrukcí závěrky (má přímý vliv na tvar rozptylových kroužků, které určují jestli je rozostření příjemné a nebo rušící). Úroveň rozostření je především ovlivněná velikostí clony, takže pro maximální rozostření pozadí je potřeba použít co nejvíce otevřenou clonu (a co nejvíce světelný objektiv), což je ale problém při jasném světle, protože pro korektní expozici bychom potřebovali zaclonit. Pokud chceme použít otevřenou clonu při minimální hodnotě citlivosti a typicky delším času, nemáme jinou možnost, než omezit množství světla pomocí ND filtru. Pokud chceme například dosáhnout efektu rozmazaného pohybu (např. potok) nebo odstranit ze scény pohybující se lidi, musíme použít výrazně delší čas a úměrně tomu snížit množství světla. Proto se používají extrémní ND filtry. Ovšem v případě, kdy používáme DSLR pro natáčení videa, jsme ještě více omezení, protože nemůžeme používat libovolné časy a clony ale musíme používat určité kombinace, které zabraňují problémům s obrazem. Typicky se používá čas v hodnotě dvojnásobku snímkové frekvence. Pokud točíte na 30fps, používá se 1/60s závěrka, při 25fps se snímá na 1/50s. Citlivost se používá v násobcích 160, obvykle do maximální hodnoty ISO1600 u nejlepších fullframe DSLR. Tyto požadavky vás ještě více omezují, protože při závěrce 1/50s a jasném slunečním světle, vychází např. expozice na F11, což beznadějně zaostří pozadí a s „filmovým“ obrazem se můžete rozloučit. Pěkné vysvětlující video najdete na tomto odkazu. Pevný ND filtr je pochopitelně řešením, ovšem pak je potřeba mít jich několik, podle úrovně světla. Mnohem praktičtějším řešením jsou ND filtry s proměnlivou hodnotou denzity, které umožňují nastavit úroveň snížení množství světla do objektivu naprosto plynule v širokém rozsahu. V případě natáčení videa běžnými foto objektivy jsou tyto filtry prakticky jediná možnost, jak nahradit neexistenci clonového prstence, typického pro filmové objektivy pro řízení expozice při švenkování apod. Pokud natáčíte DSLR a ve scéně se změní osvětlení (a váš firmware v hledáčku nebo na monitoru umožňuje například zobrazit přepaly pomocí zebry), s běžným objektivem a DSLR neuděláte nic a scéna bude nepoužitelně přepálená. S variabilním ND filtrem máte okamžitě možnost snížit úroveň světelného toku do objektivu a kompenzovat změnu osvětlení pro udržení korektní expozice, podobně jako byste to s filmovým objektivem udělali pomocí změny clony. ND filtr s proměnnou denzitou má proti tomu určité výhody i nevýhody. Výhodou je, že se nemění hloubka ostrosti, při změně clony by se také změnila hloubka ostrosti, což ND filtr neudělá. Ovšem pokud švenkujete přes větší část obzoru, může se stát, že ND filtr s proměnnou hustotou díky své konstrukci, změní odstín barvy např. oblohy. Objektiv s filtrem může být také více náchylný na odlesky. Na to se musí dávat pozor. Expoziční chyba je nicméně fatální, takže bereme vedlejší efekt způsobený polarizací nebo odlesky u ND filtrů s proměnnou hustotou jako menší zlo. Další oblastí využití ND filtrů s proměnnou denzitou je snímání vějíře pro HDR fotografii, díky filtru můžete nasnímat obvyklou trojici (nebo i více) záběrů do expozičního vějíře beze změny clony a času, kde opět změna clony má zásadní vliv na hloubku ostrosti, což se následně projeví v HDR montážním SW ztrátou kresby v těchto místech (např. stromy apod). Díky vysokým hodnotám ND můžete prodloužit expoziční čas na  desítky sekund a vytvořit krásný efekt plynoucí vody, mlhy, kouře nebo i mořských vln v absolutně ostré a prokreslené HDR fotografii.  

Je ovšem velmi důležité vědět, že různé filtry s proměnnou hustotou, které jsou k dostání na trhu, produkují zásadně rozdílné výsledky. Protože všechny tyto filtry jsou v principu složené z dvojice polarizačních filtrů, záleží na jejich sladění a konstrukci, jinak mohou při změně denzity produkovat obraz s barevným nádechem (typicky do červených nebo purpurových tónů). Ještě horší je ale posun barevné teploty nebo změna ostrosti obrazu. Nejlepší filtry na trhu jsou navržené tak, aby v určeném rozsahu denzit (všechny filtry je možné provozovat i mimo tento maximální rozsah ale pak se již obvykle objeví chyby v obraze, typicky moiré) produkovaly obraz bez změny barevnosti, teploty a ostrosti. Levnější filtry a typicky plastové filtry (nejčastěji dodávané jako OEM výrobky pod různým označením podle prodejců), obvykle nemívají konstrukci kompenzující tyto chyby. Rozdíly v cenové hladině mezi levnými a drahými (a potažmo nekvalitními a kvalitními) jsou obrovské. Některé profesionální filtry nabízené na současném trhu, mají vyšší cenu než běžná cena zrcadlovky. Je celkem jasné, že jsou mimo dosah běžných uživatelů, kteří tak mají zkušenosti jen s těmi nejméně kvalitními a proto často v různých fórech a článcích nacházíme kritiku filtrů s proměnnou denzitou, protože zkrátka neměli nikdy v ruce kvalitní filtr. Pokud nemáte k dispozici nic lepšího, jsou tyto levné ale nekvalitní filtry lepší než nic, ovšem pokud vám jde o kvalitu, investovali jste spousty peněz do špičkové zrcadlovky s drahými objektivy (např. Zeiss nebo L-série od Canonu), určitě si nechcete srazit kvalitu obrazu na úroveň amatérského ultrazoomu tím, že na tyto objektivy nasadíte levný čínský plastový filtr, který vám posune např. barevnou teplotu o 600K při otočení o 45° nebo sníží ostrost nebo všechno dohromady.

Nyní přichází na trh filtry, které jsou vyráběné podle specifikací pro profesionální využití ovšem v cenových hladinách, které jsou dostupné i pro běžné uživatele. L.C.W. vyrábí filtry s proměnnou denzitou (ND4-ND400) již dlouhou dobu, byl to jeden z prvních výrobců těchto filtrů na světě (2008) a nabízí i řadu extrémních filtrů s denzitami ND500-5000, 4″ čtvercové ND filtry s proměnnou denzitou pro filmová kompendia a nyní i profesionální skleněné ND filtry s proměnnou denzitou nejvyšších kvalit za rozumnou cenu. Nový filtr se jmenuje Fader ND Digi Pro HD a ze začátku se nabízí v průměrech 77 a 82mm. L.C.W. své faderND filtry vždy nabízí v provedení „o číslo větším“, to znamená, že filtr pro objektiv 77mm má fyzicky průměr 82, což zabraňuje vinětaci při použití širokoúhlých objektivů resp. z zoomu krátkých ohniskových vzdáleností. V dodávce filtru je kvalitní polstrované pouzdro a krytka příslušného rozměru (protože ta, kterou máte na objektivu, bude s nasazeným filtrem malá). Novinkou je zajišťovací šroub s drážkovanou hlavou, kterým lze zajistit polohu otočné části filtru, takže ani při chůzi nebo běhu, nedojde k posunu (a tím pádem změně expozice). Další filtry řady Fader ND Digi Pro HD průměrů 52 – 72mm byly oznámené na první čtvrtletí 2012. Všechny kruhové filtry Fader ND Digi Pro HD mají špičkovou ostrost (testované i s 500mm objektivem na full frame DSLR) a rozsah denzit ND2 – ND1000. Horní hranice je ovlivněná ohniskovou vzdáleností objektivu, běžně využívaný rozsah je ND2 – ND450). Obrazová kvalita a neutralita barev je stejná jako v případě profesionálních filmových filtrů v 4×4″ provedení (velmi populární výrobek mezi uživateli RED kamer). Zásadní vliv na kvalitu má použité optické sklo – L.C.W. u řady FaderND Digi Pro HD používá nejlepší dostupné optické sklo na trhu, které má také nejvyšší cenu. Konstrukce filtrů je navržená tak, aby nedocházelo k náhodným barevným posunům, kovové tělo je v matném provedení pro menší náchylnost k odleskům. Tvar rotační části těla je navržený tak, aby se s filtrem snadno otáčelo – zejména při našroubování a vyšroubování z objektivu, kdy nejčastěji dochází k pádu a poškození filtrů.

Ceny nových profesionálních filtrů L.C.W. Fader ND Digi Pro HD 77 a 82mm se budou na našem trhu pohybovat mezi 8500-8900Kč vč. DPH. K dispozici budou během ledna 2012.

Série článků o časosběru vychází právě teď v magazínu PIXEL

V aktuálním vydání časopisu Pixel (12/2011) a v následujících číslech najdete sérii článků o časosběrných technikách. Zaměřili jsme se zejména na nové metody časosběrů s použitím časosběrné jízdy, intervalometrů s pokročilou funkčností ale i výběru správné techniky a doplňků. Díky spolupráci s řadou tvůrců od nás i ze světa budou články doplněné záběry „z natáčení“ například známého jihoafrického fotografa Barenda Van Der Watta z produkční firmy GreenPixel Productions. Jeho práce můžete téměř denně vidět ve vysílání satelitní televize DeLuxe Lounge HD. Pro článek poskytl záběry ze své nejnovější tříměsíční práce v poušti Kalahari a další.. Ukázku z článku najdete na webu časopisu, kde si tento magazín můžete pochopitelně i předplatit.

Kolor uvádí revoluční 360° panoramatickou kameru GIROCAM

Francouzská firma KOLOR přichází na trh s revoluční 360° panoramatickou kamerou Girocam – zařízením, které na jeden stisk zcela automaticky pořídí kompletní sférické panorama. Je to sen mnoho tvůrců virtuálních prohlídek a nyní se stává realitou. Kamera je vybavená trojicí objektivů typu „rybí oko“ a třemi 10Mpix snímači. Girocam snímá všechny tři záběry současně a pokryje tím rozsah 360° horizontálně a 150° vertikálně. Pořízená data se pak zcela automaticky „sešijí“ v programu Kolor Girocam Studio, který je součástí dodávky. Tento program byl vyvinutý firmou Kolor a využívá stejný základ, jako populární algoritmy v programu Autopano a nabízí se pro platformy PC, MacOS X a Linux.  Pokud chcete vytvářet virtuální prohlídky, můžete si výsledná panoramata pospojovat pomocí volitelného programu Panotour Pro (nebo pochopitelně využít jiný program, který vám bude vyhovovat). Zvýšení produktivity je zcela evidentní – odpadá celá postprodukce, prostě jen zmáčknete tlačítko a spustíte v počítači jednu operaci – ostatní je naprosto automatizovaný proces s výsledným panoramatem ve formátech JPG, TIFF nebo EXR. Pochopitelně je možné v programu nastavit barevnost, kontrast a doostření – ale není to nutné. Girocam nabízí čtyři snímací režimy – PHOTO snímá jeden záběr každým objektivem a automaticky nastavuje expoziční parametry. HDR režim se využívá především při práci v interiéru (kde je potřeba vysoký dynamický rozsah) a snímá tři záběry každým objektivem s různým nastavením expozice ve vějíři. Další dva režimy jsou uživatelsky nastavitelné podle potřeby (nastavení prodlevy před zahájením snímání, počty a nastavení jednotlivých expozic do vějíře atd).
Český dovozce firmy Kolor již předobjednal sady Girocam pro náš trh. Jakmile se dozvíme dostupnost, budeme informovat. Předpokládaná cena sady kamery a software je do 39.000Kč vč. DPH.

Kolor – nové verze programů Panotour a Panotour Pro 1.6

Nová verze populárního nástroje pro tvorbu interaktivních panoramatických prohlídek přináší řadu novinek. Rádi bychom vás stručně seznámili s tím nejdůležitějším…
Panotour /Pro 1.6 nově nabízí integraci GoogleMaps do virtuálních prohlídek. To znamená, že můžete snadno přidávat místa vašich prohlídek do vložené mapy Google Maps. Pokud je informace o GPS souřadnicích lokace zahrnutá přímo v panoramatických datech, bude umístění na Google Maps zcela automatické, pokud ne – můžete lokaci vytvořit ručně. Do Google Map zobrazení můžete snadno přidat zobrazení výseče, kterou panorama zabírá (radar) a vytvořit bod pomocí uživatelské ikony. Celý modul je možné uživatelsky modifikovat pomocí změny XML kódu.
Změny uživatelského rozhraní obsahují možnost volby světlejšího skinu (kromě standardního tmavého), automatické rozmístění (rearrange) panoramat jedno vedle druhého pouhým stiskem CTRL+R (CTRL+0 zobrazí všechna panorama, CTRL+A umožní modifikovat nastavení všech současně).
Nově je možné přímo v okně s pohledem na scénu zobrazit několik náhledových obrázků s jinými pohledy. Jakmile na některý uživatel klikne, otevře se záběr s jiným zobrazením. Náhledy se generují automaticky a můžete si nastavit jejich velikost, barvu a šířku rámečku a také pořadí. Program nyní nabízí čtyři grafická schémata, nové téma v nabídce je velmi jednoduché a bude oblíbené těmi uživateli, kdo používali program KrPano ve standardním nastavení. Velmi populární ale bude možnost vkládaní více log partnerů a klientů do panoramat – prakticky můžete mít partnerská loga v každém rohu. Vylepšená je i autorotace, která může být jinak nastavená pro každé panorama v prohlídce – může mít každé jinou rychlost, směr a prodlevu. Výrazně byly vylepšeny možnosti práce s uživatelskou mapou, do které můžete přidat radary (výseče zobrazení), měnit velikost zavřené a otevřené mapy a to nezávisle na sobě. Uživatel má také možnost rozkliknout výběr projekcí a v menu si vybrat všechny možné typy projekcí a přepínat mezi nimi za chodu aplikace – normální, rybí oko, architektura, stereografická projekce, pannini a little planet.
Radikálně vylepšená je kompatibilita s iPhone a iPadem. iPad2 a iPhone 4 není může využívat při zobrazení gyroskop – pohyb je možné řídit nakláněním tabletu nebo telefonu. Export může nyní být pouze ve formátu iPad/iPhone a zcela vynecháte Flash, pokud ho nechcete používat. Ve virtuální prohlídce je nyní také možné na iPhone/iPadu zobrazit seznam panoramat, což dříve nešlo a také je možné nastavit globální audio pro konkrétní panorama, které půjde přehrát při zobrazení na iPad/iPhone. Bohužel iPhone ani iPad v tomto okamžiku neumožňuje pracovat se směrově nastavitelnými audio efekty – to je zatím záležitost, která vyžaduje Flash.
Při kliknutí na hotspot můžete nyní zavolat speciální Javascriptovou funkci z HTML stránky, kde je prohlídka zobrazovaná. A v navigačním menu je nové tlačítko pro vypnutí nebo zapnutí audia.
Praktické je přímé exportování prohlídek na FTP server, všechny změny projektu se ukládají do historie v souboru s projektem (.kpt) a software umožňuje importovat orthoptická panoramata z 360° kamer. Praktické je i tlačítko v nastavení panorama nazvané „redukce distorze“, které spočítá nejlepší poměry tak, aby se vyloučily deformace výsledné prohlídky.
Aktuální dodávaná verze Panotour a Panotour Pro je 1.6.1, desetinkový upgrade z posledních dnů ostraňuje některé problémy a chyby verze 1.6 z minulého týdne. Upgrade z verze 1.5 je bezplatný a všichni uživatelé si mohou stáhnout novou verzi z webu kolor.com
Nemáte ještě Panotour a chcete si ho koupit? Software (i další výrobky kolor) si v plné verzi můžete pořídit v našem shopu na tomto odkazu:
http://www.fullframeshop.cz/shop/43-kolor
Pokud se chcete dozvídat různé zajímavosti, odkazy na ukázky zajímavých prací ze světa a informace o nových verzích doslova z první ruky, přidejte si mezi oblíbené naší stránku na facebooku, kam tyto informace publikujeme:
www.facebook.com/fullframeshop
Například dnes jsme přidávali odkaz na velmi zajímavou práci polského zákazníka Kolor, který s hlavou Panogear a software Autopano Giga vytvořil zajímavé gigapixel panorama z halového závodu FMX s kamerou umístěnou 15m nad zemí..

Novinky a trendy z IBC

Pokud jste sledovali naše příspěvky publikované během IBC na naší facebookové stránce (a doufáme že sledovali a pokud ne, tak jí sledovat budete http://www.facebook.com/fullframeshop), tak jistě víte, že jsme měli možnost vyzkoušet řadu nových věcí, zajímavých technologií a bylo celkem možné odhadnout nějaké trendy alespoň z pohledu profesionálního trhu. V tomto článku najdete určitý souhrn a pohled na veletrh a představené výrobky z našeho pohledu – tedy z pohledu uživatele, který využívá věci, které ale také sami prodáváme. Nejsme tedy jen typický prodejce ani typický uživatel.

Veletrh IBC se pořádá již od roku 1967, kdy byla pod názvem International Broadcasters Conference (IBC) výstava a konference v jednom londýnském hotelu. Tehdy vystavovalo 32 firem a konference se zúčastnilo 500 delegátů. Veletrh a konference se konaly v Anglii až do roku 1992, kdy se organizátoři rozhodli pro přesun do Holandska, kde se od roku 1994 koná již v roční periodě. Od roku 1995 se tohoto veletrhu zúčastňujeme pravidelně. Na rozdíl od „konzumentských“ veletrhů je IBC určeno pro profesionály – to znamená lidi, kteří se tím živí. Z původní orientace na technologie pro televizní výrobu se během doby rozšířila oblast zaměření veletrhu i na produkci a postprodukci v oblasti videa i filmu a pochopitelně stranou nezůstává ani oblast produkce a postprodukce audia. Veletrh je poměrně velký, letošní návštěvnost byla kolem 48 tisíc lidí ze 140 zemí světa, vystavovatelů bylo 1300. Ačkoliv je pro většinu návštěvníků zajímavější veletrh, důležitější jsou konference, kde se řeší nejrůznější oborové standardy a stanovují směry, kterými se budou ubírat hlavní asociace, které de facto určují normy a standardy pro celé odvětví. Mimochodem jeden z hlavních projevů (keynote) letošního IBC měl režisér James Cameron, který představil alianci s firmou Vince Paceho pro evangelizaci 3DTV produkce.

V oblasti, kterou pokrývá naše zaměření (myšleno zaměření tohoto shopu) bylo na veletrhu hodně k vidění. Bohužel člověk musel akceptovat fakt, že se vystavují vesměs profesionální výrobky pro profesionální uživatele, to znamená zejména vyšší cenové hladiny a technologie, které ocení ti, kteří používají daný výrobek ke své obživě, každý den, po řadu měsíců a roků a často ve velmi obtížných podmínkách. Například v oblasti kamerových rigů bylo rozpětí vystavovaných řešení doslova obrovské. Byly k vidění výrobky za pár stovek EUR a rigy za desítky tisíc EUR. Naprosto nyní pominu všechny produkty z oblasti postprodukce, byť s tím také souvisí (např. firma Adobe na výstavě denně prezentovala své produkty formou veřejných školení a prezentací, kde vystupovali její hlavní evangelisté a některé prezentace byly vynikající). Takže v oblasti zmíněných kamerových rigů jsme měli možnost prohlédnout si a krátce vyzkoušet asi tucet výrobků, které nás zaujaly. Mohli jsme je srovnat i s výrobky v té nejvyšší cenové úrovni – například Chrosziel, Arri nebo Cartoni. Samostatnou kategorií byly 3D stereo rigy určené pro malé kamery a DSLR. V případě těch běžných pro 2D obraz byly ale vidět naprosto zásadní rozdíly v kvalitě výroby a konstrukci. Během výstavy jsem zkoušel asi dvacet různých bočních ostření s různými objektivy – většina výrobců předváděla řešení s některých z filmových skel, prakticky se na výstavě neviděl foto objektiv v kamerovém rigu. Rozdíly v řešení ozubeného řemínku, možnostech instalace vlastního ostření na rail, rozdíly v kompenzaci průměru objektivu i vůle převodů byly docela veliké. Našli jsme několik zajímavých řešení a několik doslova nepoužitelných, kdy v rozhovoru se zástupci firem ani nepopírali, že jejich řešení má slabiny a vědí o nich. Zarážející byly funkční nedostatky například i u docela známých značek. Pochopitelně ti nejoblíbenější byli často vidět i na prezentacích výrobců kamer a asi ne bezdůvodně. Po jednáních asi zařadíme do nabídky jednu nebo dvě další značky rigů, bohužel jedna z velmi slibných značek nakonec na veletrh své nové výrobky nedovezla a představí je až na americkém jarním veletrhu NAB. Nicméně v krátké době chceme zařadit přinejmenším dvě zajímavá modulární řešení v nízké cenové hladině a možná jednoho špičkového výrobce pro ty, kdo to s DSLR myslí vážně pro práci. To, že do nabídky zařadíme 3D stereo rigy je již rozhodnuto, byť se jedná o výrobce, který na IBC zastoupený nebyl.

V oblasti kamerových monitorů jsme viděli prakticky úplně všechny, které se dnes na světovém trhu prezentují a byla možnost je porovnat. Rozdíly jsou vidět zejména v konstrukci i kvalitě. Nejlevnější monitor v 5″ provedení za 200EUR nám přišel spíš jako upravený displej z nějaké starší GPS, na druhou stranu k vidění bylo i několik dalších výrobků s integrovaným HDMI-HDSDI převodníkem za třeba i desetinásobek ceny. Námi zastupovaná firma Ruige představila na výstavě celou produkci včetně novinek – z nich dvě jsme fyzicky dostali na testování u nás (nové 5″ a 7″ modely). Do nabídky jsme po intenzivním jednání zařadili bezvadný elektronický hledáček jednoho z asi pěti světových výrobců, který byl mimochodem k vidění na prezentacích mnoha výrobců kamer. Součástí tohoto hledáčku (zkratka EVF – electronic view finder) je i dálkové ovládání, které může ovládat spouštění rekordéru DSLR Canon. Tyto hledáčky mají dobrý poměr cena/výkon a jsou spíše v nižší cenové hladině. Pravděpodobně u nás brzy najdete i zajímavé sady 4×4 filmových filtrů pro DSLR uživatele. Hodně času jsme věnovali testování a výběru rekordérů pro nahrávání videa z DSLR nebo HDV kamer. Na výstavě bylo k vidění a vyzkoušení všechno – od nejlevnějšího řešení Black Magic Shuttle (bezkompresní záznam na SSD disk) až po rekordér Gemini v cenové hladině bezmála desetinásobně vyšší. Pochopitelně jsme zkoušeli rekordéry AJA, SideKick, Atomos, Terradek a další. Ještě nejsme 100% rozhodnutí ale s největší pravděpodobností zařadíme právě Shuttle do nabídky, protože opravdu není špatný. Od jiného výrobce jsme k němu našli bezvadnou baseplate s přímým uchycením na 15mm rail, což BM nenabízí. Zajímavý byl i univerzální slider s možností motorizace polského původu, který se dá překonvertovat na malý jeřáb a nabízí se k němu jednoduchá časosběrná řídící jednotka. Bohužel je již v docela vysoké cenové hladině a časosběrné možnosti jsou hodně omezené i proti tomu nejlevnějšímu řešení v naší nabídce. Spíš nás zaujalo, že v Polsku jsou schopní vyrábět a dodávat pod svou značkou kvalitativně velmi povedené výrobky, které vůbec nejde srovnávat s mnohdy amatérským zpracováním výrobků některých českých firem.
Prakticky všichni výrobci filtrů zastoupených na veletrhu (Tiffen, Schneider, Lee, Hoya…) nabízeli nějaké řešení filtru s proměnnou denzitou. Většina z nich ne ve formě hotového produktu ale jako že také mají vari-ND řešení ale nikdo z nich neměl hotový slim filtr v kruhovém provedení jako produkt. L.C.W. bohužel na veletrhu přímo nebyli ale filtry Fader ND byly k vidění ve dvou expozicích (v obou případech americké firmy).

Každopádně nebyl snad stánek, kde by se předváděla kamerová technika nebo doplňky a chybělo by nějaké řešení pro DSLR a to včetně 3D Stereo. Výrobci to navíc už neberou jako kuriozitu ale jako běžné výrobní zařízení. V postprodukci se hodně mluví o formátu HDRx, podle jednoho zdroje bude mít nový Canon DSLR výstup videa do raw formátu, což by bylo pravděpodobně HDRx a tím pádem by se se soubory dalo pracovat podobně jako se soubory z kamery Epic apod. Rozhodně ale HDR výstup byl na veletrhu hodně populární téma.

Mimo veletrh a konferenci ještě probíhaly samostatné workshopy, meetupy a setkání – typicky v různých hotelech. V sobotu bylo velké setkání DSLR uživatelů s populárním Philipem Bloomem (kterého jsme potkávali snad denně na různých stáncích, například zkoušel nové kamerové stabilizátory Autocue a bral si jeden domů na vyzkoušení). V neděli proběhl velký meeting v hotelu Krasnapolsky, který byl orientovaný nejen na DSLR ale i na poloprofesionální a náročnější amatérské uživatele, kde měl Philip také prezentaci. My jsme se zúčastnili workshopu Autocue na téma trendů v levných čtecích zařízeních, kde jsme viděli nové možnosti dálkového ovládání čtecích na bázi iPhone a zejména iPad a domlouvali se s vývojáři na vylepšení různých existujících produktů a testování novinek. Pochopitelně jsme si nenechali ujít workshop Schneider (jen pro zvané) na téma filtrů pro HDV a DSLR, kde jsme viděli dvě vývojové novinky, které by mohly být tak do roka na trhu ale bohužel se o nich zatím nemůže psát. Workshopy byly vesměs obsazené na 100% a spíš byl problém, že zájemců bylo víc než volná kapacita, což bylo nejvíce vidět ve školicích místech na softwarové produkty.

Asi by vás zajímalo, jestli na stánku Canon nebyla zveřejněná nějaká informace (nebo zákulisní zpráva) o nové DSLR – např. Canon 5D mark III ale zklamu vás. Jediná informace, která existenci nějakého vývojového zařízení Canon potvrzuje, říká že nová DSLR bude mít záznam videa do RAW s plným výstupem i během záznamu a má mít funkční genlock – funkce absolutně zásadní pro použití ve 3D Stereo produkci. Pochopitelně že veletrh byl doslova zavalený kamerami Alexa, o Red ani nemluvím. Ovšem Epic jsme viděli jen jeden a také Sony představili novou kameru F65, která by měla být konkurencí zejména pro Alexu. Na výstavě nebylo pro nás asi nic vyloženě šokujícího (kromě cen některých motion control rigů) ale rozhodně super byl praktický test kamery Phantom se snímkovou frekvencí 7700fps a pochopitelně prezentace Super HiVision japonského NHK. Tuto technologii jsme viděl již asi 4x a pokaždé nezklame a člověk si uvědomí, jak daleko může být opravdu světový vývoj. NHK letos představili několik televizních příjmačů a pochopitelně také prezentaci projekce s rozlišením 8K a obřím datovým tokem (spolu s audiem v provedení 22.2 kanálů), proti kterému je normální HD obraz doslova směšný. Teprve při sledování plátna nebo dvoumetrové obrazovky s tímto famózním rozlišením přestanete vnímat projekci jako desku a musíte otáčet hlavou abyste viděli co se děje v jiném rohu obrazovky ale máte dojem, že jste doslova v prostoru na který se díváte. Obrazová kvalita je neuvěřitelná a každému bych tento zážitek přál. Letošní ukázky (např. start raketoplánu nebo jihoamerické fotbalové finále) byly úžasné.

 

 

Od čtvrtka 8. 9. 2011 jsme na veletrhu IBC…

Pokud pojedete na letošní veletrh profesionální televizní, filmové a postprodukční techniky IBC 2011 v Amsterdamu, tak budeme rádi, když se s vámi budeme mít možnost setkat na některém ze stánků firem, které zastupujeme. Budeme se celou dobu veletrhu pohybovat mezi stánky Quantel (hala 7), Autocue (hala 11), Ruige a Ikan (hala 9). Stačí napsat mail (ibc@ fullframeshop.cz) nebo poslat SMS na 602 349970 a domluvíme se kdy a kde se sejdeme podle volných slotů na předváděčky. Převážně bychom měli být v hale 7 na stánku Quantel. Každopádně vám rádi zařídíme soukromé předvedení např. kamerových nebo studiových referenčních monitorů Autocue a Cinemage, čtecích zařízení, můžete se podívat na nejnovější gradingové a 3D Stereo technologie od Quantelu nebo se seznámit s kalibračním systémem Lightspace (3D Lut se sondou Hubble) apod..  

Veškeré aktuality najdete na Facebooku…

Veškeré aktuality z naší firmy, informace o tom, co právě zkoušíme, jaké zboží je na cestě, co nás kde zaujalo, jaké zajímavé práce byly kde vytvořené pomocí technologií a výrobků, které prodáváme – zkrátka všechny novinky, najdete na naší facebookové stránce na adrese: www.facebook.com/fullframeshop.
Nemusíte se ani do FB přihlašovat (pokud FB nemáte z nějakého důvodu rádi), obsah zdi je viditelný všem. Je to pro nás taková forma krátkých zpráv nahrazujících twitter, který nemáme moc rádi..
Pokud na FB jste, tak budeme rádi, když si naší stránku oblíbíte zmáčknutím „líbí se mi“ a budeme rádi, když se zapojíte do diskuzí nebo do příspěvků apod..

Jsme oficiální prodejce filtrů a doplňků Light Craft Workshop

Light Craft Workshop (L.C.W.) je výrobce filtrů a doplňků pro fotografii i video z H.K. Jedním z prvních (a dodnes nejpopulárnějších) výrobků byl (a je) filtr s proměnnou hodnotou ND – Fader ND, který se dnes vyrábí ve vylepšené verzi mark II s vyšší optickou kvalitou (ostřejší obraz, menší vedlejší efekty). Tento filtr, katapultoval předtím neznámého výrobce na špičku popularity, protože přišel doslova v pravý čas – současně s nástupem natáčení videa pomocí DSLR a především za třetinovou cenu oproti jiným výrobcům, kteří ale neprodávali „slim“ filtry ale poměrně silné kroužky, které byly velmi kompromisní při použití díky značné vinětaci. ND filtr s proměnnou hodnotou denzity je doslova „magická“ věc pro majitele DSLR, protože uživatel může nastavit přesně takovou hodnotu denzity, jakou potřebuje pro správnou expozici za daných světelných podmínek tak, aby mohl využívat plně otevřenou clonu pro dosažení malé hloubky ostrosti (t.j. rozostření pozadí) – tedy kýženého filmového vzhledu záběru, což je hlavní přednost DSLR videa. Ovšem nová generace filtrů s proměnnou denzitou se liší podle vývojových a výrobních možností každého výrobce – někdo používá identické polarizační filtry, jiní upravené pro kompenzaci možného vzniku moiré, někteří mají tak malý počet lineárních hran, že obraz je tak rozostřený jako při použití měkkého portrétního filtru. A především – cenové rozpětí je neuvěřitelně široké – pokud vezmeme cenu filtru L.C.W. Fader ND mark II jako referenční, tak na trhu najdete výrobce, kteří nabízí filtry za polovinu této ceny ale také za více než osminásobek. Někteří mají skutečně ještě vyšší ostrost ale jak říká na svém blogu známý propagátor DSLR videa Philip Bloom – nikdo nemá lepší poměr cena/výkon než L.C.W. a i když existují brilantnější filtry, je otázka, jestli je někdo schopný jejich ostrost ve videu ocenit, pokud si za ně můžeme koupit čtyři, pět nebo i deset kvalitních filtrů L.C.W. 
Výrobce nabízí filtry s proměnným rozsahem 2-8ND a extrémní model ULTRA s hodnotami 9-12ND, který byl navržený pro televizní stanice pro natáčení záběrů při zatmění slunce. Kromě toho vyrábí a dodává další ND filtry, IR filtry, CPL filtry a nově i kamerové rigy a další doplňky včetně elektronického ostřícího modulu pro Canon EOS, cenově velmi příznivé lupy na hledáčky DSLR a dalších potřebných výrobků. V naší nabídce budeme postupně zařazovat vše, co považujeme za smysluplné a začínáme užitečným filtrem 4×4″ s proměnnou denzitou, který najdete v
této sekci našeho shopu.
Pokud si chcete přečíst blog Philipa Blooma, tak zde je odkaz, kde se mluví o natáčení s Fader ND v Indii a zde o natáčení v Rusku.
Filtry L.C.W. používáme prakticky stejnou dobu jako Philip Bloom (tedy od podzimu 2009) a pochopitelně máme praktické zkušenosti při natáčeni v Asii i s novým typem filtru Fader ND markII a považujeme je za natolik praktické, že jsme je chtěli zařadit do nabídky i bez jakýchkoliv dealerských slev. Doporučujeme L.C.W. Fader ND mark II každému, kdo jen trošku uvažuje o natáčení videa DSLR a hodí se i většině fotografů – např. pokud fotíte krajinu např. s vodním tokem a chcete dosáhnout totálního rozostření pohybu vody, mlhy apod…

Jsme dovozci GigaPan Systems

Po poměrně náročných jednáních v uplynulých týdnech jsme se stali přímými dovozci americké firmy GigaPan Systems.
GigaPan Systems vyrábí špičkové robotické panoramatické hlavy a jejich doplňky včetně „sešívacího“ software Stitch. Princip gigapixel snímání je záznam desítek, stovek nebo často tisíců jednotlivých záběrů, kde systém uchovává metadata každého záběru ve výsledné matici (snímkuje se po řádcích nebo sloupcích nebo maticově), takže software, který dokáže analyzovat přesahy jednotlivých záběrů přesně ví, v jakém místě matice byl ten který záběr pořízený a spojování je díky tomu výrazně kvalitnější a rychlejší. Výsledkem je obrovský obrazový soubor s desítkami megapixelů, který umožňuje neuvěřitelně „zoomovat“ detaily při prohlížení, vytvářet soubory virtuální reality včetně interaktivních prohlídek (propojené prostory) a do panoramat vkládat interaktivní obsah (detaily, zajímavosti, statické fotografie, odkazy nebo i videa a animace apod). Práce s gigapixelovou robotickou hlavou nahrazuje manuální snímkování pomocí mechanické panoramatické hlavy (panoramatická hlava umožňuje rotaci fotoaparátu o přesně stanovený úhel v horizontálním i vertikálním směru s nastavením takzvaného nodálního bodu – v tomto bodě nedochází při snímkování z různých úhlů ke vzniku paralaxové chyby způsobené konstrukcí objektivu, která znemožňuje následné precizní „sešívání“ záběrů a vytváří se nežádoucí artefakty). Při snímkování desítek záběrů je možné ručně ovládané hlavy využívat poměrně precizně ale při snímkování tisíců záběrů (např. při použití teleobjektivů) je taková přesnost již mimo možnosti většiny fotografů i vzhledem k časové náročnosti. Při delších časech dochází k posunům stínů, přesunům objektů, změnám osvětlení, oblačnosti apod – což opět následně zvyšuje chyby při sešívání a vytváří problémy, které se musí odstraňovat). Robotické hlavy jsou velmi rychlé a pracují s přeností v řádu desetin stupně i v amatérských řadách.

Firma GigaPan Systems byla založena roku 2008 jako komerční subjekt vzniklý spoluprací vývojového oddělení NASA a univerzity Carnegie Mellon University. Prvotní určení firmy bylo zajišťovat výrobu a prodej komerčních produktů pro gigapixel panoramatickou fotografii pro širokou veřejnost. GigaPan System využívá vývojového potenciálu zakladatelů. Není bez zajímavosti, že komerční výrobky GigaPan využívají naprosto identickou technologii, jako úspěšné robotické sondy, které zkoumají povrch Marsu – z řady Mars Exploration (Spirit a Opportunity) a snímají panoramatické záběry této planety. Snímací systém je naprosto identický a původní řešení snímací hlavy a software pro práci s obrazovým materiálem je výsledkem vývojové práce týmu vedeného Randy Sargentem, vědeckým pracovníkem Carnegie Mellon West univerzity a výzkumného centra NASA Ames v Moffett Field v Kalifornii. Spolutvůrcem systému je profesor robotiky na Carnegie Mellon univerzitě v Pittsburghu Illah Nourbakhsh. Původní systém byl navržen jako součást kulturně výměnného programu nazvaného Global Connection Project – spolupráce zmíněné univerzity, společnosti Google a National Geographics Society. Tento projekt měl pomoci spojení komunit lidí na naší planetě pomocí fotografií. Mnoho těchto fotografií je dostupných online díky dalšímu vývojovému prvku GigaPan – prohlížeči GigaPan Viewer na komunitní části webu www.gigapan.com. GigaPan systémy umožňují i nováčkům vytvářet zajímavé panoramatické obrazy v ultravysokém rozlišení a velmi snadno je sdílet s celým světem. Pro vědce a studenty tato technologie umožňuje prezentovat vizuální informace velmi působivě a zcela novou metodou. Navíc tyto technologie otevřely zcela nová odvětví v obchodní sféře – např. v oblasti turistického ruchu nebo v realitách, kde se běžně používají virtuální prohlídky, interkativní panoramata s vloženými informacemi o prohlížených bodech apod. Mezi klienty, kteří využívají technologie GigaPan Systems patří online sekce časopisu SportsIllustrated, Golf.com a pochopitelně populární Google Earth.
Podívejte se na jednu z ukázek referenčních panoramat:
Golf Digest: http://www.golfdigest.com/golf-courses/arizona/tpcscottsdale
Na celkovém záběru je vidět rozsah scény, při detailním přiblížení můžete vidět neuvěřitelné detaily.
Například na jeřábu vysoko nad 16. jamkou hřiště TPC Scottsdale během turnaje Phoenix Open sleduje kameraman drive Toma Lehmana na odpališti vlevo a vy se můžete podívat na každý detail tohoto snímku s celkovou velikostí 18.3GB (6104Mpixel).

 

Mimořádně zajímavé bylo pořízení několika panoramat při výstupu na Mt. Everest v květnu 2009. Na této stránce najdete i pravděpodobně panorama pořízené z nejvýše položeného místa v tomto okamžiku – v sedle mezi Everestem a Lhotse ve výšce 8516m/m – pomocí hlavy GigaPan Epic a běžného kompaktu Canon Powershot G9.http://www.onorbit.com/node/1477

Rádi bychom upozornili na skutečnost, že na rozdíl od různých jiných prodejců panoramatických hlav, máme většinu produkce (zejména hlavy Epic 100 a EPIC PRO) okamžitě k dodání z našeho skladu a jsme schopní poskytnout nadstandardní zákaznický servis od bezplatného a nezávazného seznámení s produkty GigaPan Systems až po intenzivní školení uživatelů včetně spolupráce se software i třetích stran. Ačkoliv je naše prezentace „webová“, neprodáváme naše výrobky anonymně ze skladu, ale víme co prodáváme, známe naše produkty, sami je používáme a máme kamennou prodejnu, showroom a prezentační místnost s Full HD projekcí na 3.5m plátno pro školení apod. Možná i z těchto důvodů si nás GigaPan Systems vybrali za svého nového partnera v ČR.