Novinky a trendy z IBC

Pokud jste sledovali naše příspěvky publikované během IBC na naší facebookové stránce (a doufáme že sledovali a pokud ne, tak jí sledovat budete http://www.facebook.com/fullframeshop), tak jistě víte, že jsme měli možnost vyzkoušet řadu nových věcí, zajímavých technologií a bylo celkem možné odhadnout nějaké trendy alespoň z pohledu profesionálního trhu. V tomto článku najdete určitý souhrn a pohled na veletrh a představené výrobky z našeho pohledu – tedy z pohledu uživatele, který využívá věci, které ale také sami prodáváme. Nejsme tedy jen typický prodejce ani typický uživatel.

Veletrh IBC se pořádá již od roku 1967, kdy byla pod názvem International Broadcasters Conference (IBC) výstava a konference v jednom londýnském hotelu. Tehdy vystavovalo 32 firem a konference se zúčastnilo 500 delegátů. Veletrh a konference se konaly v Anglii až do roku 1992, kdy se organizátoři rozhodli pro přesun do Holandska, kde se od roku 1994 koná již v roční periodě. Od roku 1995 se tohoto veletrhu zúčastňujeme pravidelně. Na rozdíl od „konzumentských“ veletrhů je IBC určeno pro profesionály – to znamená lidi, kteří se tím živí. Z původní orientace na technologie pro televizní výrobu se během doby rozšířila oblast zaměření veletrhu i na produkci a postprodukci v oblasti videa i filmu a pochopitelně stranou nezůstává ani oblast produkce a postprodukce audia. Veletrh je poměrně velký, letošní návštěvnost byla kolem 48 tisíc lidí ze 140 zemí světa, vystavovatelů bylo 1300. Ačkoliv je pro většinu návštěvníků zajímavější veletrh, důležitější jsou konference, kde se řeší nejrůznější oborové standardy a stanovují směry, kterými se budou ubírat hlavní asociace, které de facto určují normy a standardy pro celé odvětví. Mimochodem jeden z hlavních projevů (keynote) letošního IBC měl režisér James Cameron, který představil alianci s firmou Vince Paceho pro evangelizaci 3DTV produkce.

V oblasti, kterou pokrývá naše zaměření (myšleno zaměření tohoto shopu) bylo na veletrhu hodně k vidění. Bohužel člověk musel akceptovat fakt, že se vystavují vesměs profesionální výrobky pro profesionální uživatele, to znamená zejména vyšší cenové hladiny a technologie, které ocení ti, kteří používají daný výrobek ke své obživě, každý den, po řadu měsíců a roků a často ve velmi obtížných podmínkách. Například v oblasti kamerových rigů bylo rozpětí vystavovaných řešení doslova obrovské. Byly k vidění výrobky za pár stovek EUR a rigy za desítky tisíc EUR. Naprosto nyní pominu všechny produkty z oblasti postprodukce, byť s tím také souvisí (např. firma Adobe na výstavě denně prezentovala své produkty formou veřejných školení a prezentací, kde vystupovali její hlavní evangelisté a některé prezentace byly vynikající). Takže v oblasti zmíněných kamerových rigů jsme měli možnost prohlédnout si a krátce vyzkoušet asi tucet výrobků, které nás zaujaly. Mohli jsme je srovnat i s výrobky v té nejvyšší cenové úrovni – například Chrosziel, Arri nebo Cartoni. Samostatnou kategorií byly 3D stereo rigy určené pro malé kamery a DSLR. V případě těch běžných pro 2D obraz byly ale vidět naprosto zásadní rozdíly v kvalitě výroby a konstrukci. Během výstavy jsem zkoušel asi dvacet různých bočních ostření s různými objektivy – většina výrobců předváděla řešení s některých z filmových skel, prakticky se na výstavě neviděl foto objektiv v kamerovém rigu. Rozdíly v řešení ozubeného řemínku, možnostech instalace vlastního ostření na rail, rozdíly v kompenzaci průměru objektivu i vůle převodů byly docela veliké. Našli jsme několik zajímavých řešení a několik doslova nepoužitelných, kdy v rozhovoru se zástupci firem ani nepopírali, že jejich řešení má slabiny a vědí o nich. Zarážející byly funkční nedostatky například i u docela známých značek. Pochopitelně ti nejoblíbenější byli často vidět i na prezentacích výrobců kamer a asi ne bezdůvodně. Po jednáních asi zařadíme do nabídky jednu nebo dvě další značky rigů, bohužel jedna z velmi slibných značek nakonec na veletrh své nové výrobky nedovezla a představí je až na americkém jarním veletrhu NAB. Nicméně v krátké době chceme zařadit přinejmenším dvě zajímavá modulární řešení v nízké cenové hladině a možná jednoho špičkového výrobce pro ty, kdo to s DSLR myslí vážně pro práci. To, že do nabídky zařadíme 3D stereo rigy je již rozhodnuto, byť se jedná o výrobce, který na IBC zastoupený nebyl.

V oblasti kamerových monitorů jsme viděli prakticky úplně všechny, které se dnes na světovém trhu prezentují a byla možnost je porovnat. Rozdíly jsou vidět zejména v konstrukci i kvalitě. Nejlevnější monitor v 5″ provedení za 200EUR nám přišel spíš jako upravený displej z nějaké starší GPS, na druhou stranu k vidění bylo i několik dalších výrobků s integrovaným HDMI-HDSDI převodníkem za třeba i desetinásobek ceny. Námi zastupovaná firma Ruige představila na výstavě celou produkci včetně novinek – z nich dvě jsme fyzicky dostali na testování u nás (nové 5″ a 7″ modely). Do nabídky jsme po intenzivním jednání zařadili bezvadný elektronický hledáček jednoho z asi pěti světových výrobců, který byl mimochodem k vidění na prezentacích mnoha výrobců kamer. Součástí tohoto hledáčku (zkratka EVF – electronic view finder) je i dálkové ovládání, které může ovládat spouštění rekordéru DSLR Canon. Tyto hledáčky mají dobrý poměr cena/výkon a jsou spíše v nižší cenové hladině. Pravděpodobně u nás brzy najdete i zajímavé sady 4×4 filmových filtrů pro DSLR uživatele. Hodně času jsme věnovali testování a výběru rekordérů pro nahrávání videa z DSLR nebo HDV kamer. Na výstavě bylo k vidění a vyzkoušení všechno – od nejlevnějšího řešení Black Magic Shuttle (bezkompresní záznam na SSD disk) až po rekordér Gemini v cenové hladině bezmála desetinásobně vyšší. Pochopitelně jsme zkoušeli rekordéry AJA, SideKick, Atomos, Terradek a další. Ještě nejsme 100% rozhodnutí ale s největší pravděpodobností zařadíme právě Shuttle do nabídky, protože opravdu není špatný. Od jiného výrobce jsme k němu našli bezvadnou baseplate s přímým uchycením na 15mm rail, což BM nenabízí. Zajímavý byl i univerzální slider s možností motorizace polského původu, který se dá překonvertovat na malý jeřáb a nabízí se k němu jednoduchá časosběrná řídící jednotka. Bohužel je již v docela vysoké cenové hladině a časosběrné možnosti jsou hodně omezené i proti tomu nejlevnějšímu řešení v naší nabídce. Spíš nás zaujalo, že v Polsku jsou schopní vyrábět a dodávat pod svou značkou kvalitativně velmi povedené výrobky, které vůbec nejde srovnávat s mnohdy amatérským zpracováním výrobků některých českých firem.
Prakticky všichni výrobci filtrů zastoupených na veletrhu (Tiffen, Schneider, Lee, Hoya…) nabízeli nějaké řešení filtru s proměnnou denzitou. Většina z nich ne ve formě hotového produktu ale jako že také mají vari-ND řešení ale nikdo z nich neměl hotový slim filtr v kruhovém provedení jako produkt. L.C.W. bohužel na veletrhu přímo nebyli ale filtry Fader ND byly k vidění ve dvou expozicích (v obou případech americké firmy).

Každopádně nebyl snad stánek, kde by se předváděla kamerová technika nebo doplňky a chybělo by nějaké řešení pro DSLR a to včetně 3D Stereo. Výrobci to navíc už neberou jako kuriozitu ale jako běžné výrobní zařízení. V postprodukci se hodně mluví o formátu HDRx, podle jednoho zdroje bude mít nový Canon DSLR výstup videa do raw formátu, což by bylo pravděpodobně HDRx a tím pádem by se se soubory dalo pracovat podobně jako se soubory z kamery Epic apod. Rozhodně ale HDR výstup byl na veletrhu hodně populární téma.

Mimo veletrh a konferenci ještě probíhaly samostatné workshopy, meetupy a setkání – typicky v různých hotelech. V sobotu bylo velké setkání DSLR uživatelů s populárním Philipem Bloomem (kterého jsme potkávali snad denně na různých stáncích, například zkoušel nové kamerové stabilizátory Autocue a bral si jeden domů na vyzkoušení). V neděli proběhl velký meeting v hotelu Krasnapolsky, který byl orientovaný nejen na DSLR ale i na poloprofesionální a náročnější amatérské uživatele, kde měl Philip také prezentaci. My jsme se zúčastnili workshopu Autocue na téma trendů v levných čtecích zařízeních, kde jsme viděli nové možnosti dálkového ovládání čtecích na bázi iPhone a zejména iPad a domlouvali se s vývojáři na vylepšení různých existujících produktů a testování novinek. Pochopitelně jsme si nenechali ujít workshop Schneider (jen pro zvané) na téma filtrů pro HDV a DSLR, kde jsme viděli dvě vývojové novinky, které by mohly být tak do roka na trhu ale bohužel se o nich zatím nemůže psát. Workshopy byly vesměs obsazené na 100% a spíš byl problém, že zájemců bylo víc než volná kapacita, což bylo nejvíce vidět ve školicích místech na softwarové produkty.

Asi by vás zajímalo, jestli na stánku Canon nebyla zveřejněná nějaká informace (nebo zákulisní zpráva) o nové DSLR – např. Canon 5D mark III ale zklamu vás. Jediná informace, která existenci nějakého vývojového zařízení Canon potvrzuje, říká že nová DSLR bude mít záznam videa do RAW s plným výstupem i během záznamu a má mít funkční genlock – funkce absolutně zásadní pro použití ve 3D Stereo produkci. Pochopitelně že veletrh byl doslova zavalený kamerami Alexa, o Red ani nemluvím. Ovšem Epic jsme viděli jen jeden a také Sony představili novou kameru F65, která by měla být konkurencí zejména pro Alexu. Na výstavě nebylo pro nás asi nic vyloženě šokujícího (kromě cen některých motion control rigů) ale rozhodně super byl praktický test kamery Phantom se snímkovou frekvencí 7700fps a pochopitelně prezentace Super HiVision japonského NHK. Tuto technologii jsme viděl již asi 4x a pokaždé nezklame a člověk si uvědomí, jak daleko může být opravdu světový vývoj. NHK letos představili několik televizních příjmačů a pochopitelně také prezentaci projekce s rozlišením 8K a obřím datovým tokem (spolu s audiem v provedení 22.2 kanálů), proti kterému je normální HD obraz doslova směšný. Teprve při sledování plátna nebo dvoumetrové obrazovky s tímto famózním rozlišením přestanete vnímat projekci jako desku a musíte otáčet hlavou abyste viděli co se děje v jiném rohu obrazovky ale máte dojem, že jste doslova v prostoru na který se díváte. Obrazová kvalita je neuvěřitelná a každému bych tento zážitek přál. Letošní ukázky (např. start raketoplánu nebo jihoamerické fotbalové finále) byly úžasné.

 

 

Od čtvrtka 8. 9. 2011 jsme na veletrhu IBC…

Pokud pojedete na letošní veletrh profesionální televizní, filmové a postprodukční techniky IBC 2011 v Amsterdamu, tak budeme rádi, když se s vámi budeme mít možnost setkat na některém ze stánků firem, které zastupujeme. Budeme se celou dobu veletrhu pohybovat mezi stánky Quantel (hala 7), Autocue (hala 11), Ruige a Ikan (hala 9). Stačí napsat mail (ibc@ fullframeshop.cz) nebo poslat SMS na 602 349970 a domluvíme se kdy a kde se sejdeme podle volných slotů na předváděčky. Převážně bychom měli být v hale 7 na stánku Quantel. Každopádně vám rádi zařídíme soukromé předvedení např. kamerových nebo studiových referenčních monitorů Autocue a Cinemage, čtecích zařízení, můžete se podívat na nejnovější gradingové a 3D Stereo technologie od Quantelu nebo se seznámit s kalibračním systémem Lightspace (3D Lut se sondou Hubble) apod..  

Veškeré aktuality najdete na Facebooku…

Veškeré aktuality z naší firmy, informace o tom, co právě zkoušíme, jaké zboží je na cestě, co nás kde zaujalo, jaké zajímavé práce byly kde vytvořené pomocí technologií a výrobků, které prodáváme – zkrátka všechny novinky, najdete na naší facebookové stránce na adrese: www.facebook.com/fullframeshop.
Nemusíte se ani do FB přihlašovat (pokud FB nemáte z nějakého důvodu rádi), obsah zdi je viditelný všem. Je to pro nás taková forma krátkých zpráv nahrazujících twitter, který nemáme moc rádi..
Pokud na FB jste, tak budeme rádi, když si naší stránku oblíbíte zmáčknutím „líbí se mi“ a budeme rádi, když se zapojíte do diskuzí nebo do příspěvků apod..